Trgovački centri

Sredinom 19. stoljeća u većim modernim gradovima počinju se graditi robne kuće koje su djelovale fascinantno i privlačno i za sva vremena promijenile navike kupnje. Prvi takvi objekti izgrađeni su u Londonu, Parizu i New Yorku. Današnji trgovački centri većinom su velike zgrade s brojnim trgovinama unutar njih i sa zajedničkim sanitarnim prostorima. Te trgovine najčešće sadrže odjeću, uređaje za kućanstvo i elektroničke uređaje, kozmetiku, igračke i druge proizvode za djecu, sportski asortiman, namještaj, trgovine za kućne ljubimce, a osim toga imaju u ponudi i objekte s hranom i pićem.

Primjer raskošnog centra

Iako nije najstariji, jedan pariški trgovački centar uspio se probiti do samog svjetskog vrha u prestižu. Izgrađen je krajem 19. stoljeća u malom poslovnom prostoru, a prerastao potom do naših dana na tri zgrade s deset katova i desetke tisuća kvadrata. Riječ je o pariškoj Galeriji Lafayette Haussmann, drugoj turističkoj znamenitosti Pariza, odmah nakon Eiffelovog tornja – a s potonjim je teško biti konkurencija jer je ujedno i najatraktivnija svjetska znamenitost. Prestižnost i luksuz su glavni razlozi privlačnosti ovoga centra. Zgrada je raskošna i svojom arhitekturom i ponudom. Građevina je primjer stilskoga razdoblja Art Nouveau s panoramskom kupolom od 30 metara izgrađenom od stakla i željeza. Nekada je unutrašnjost krasilo i prekrasno stepenište, međutim s vremenom su ga zamijenile pokretne stepenice. Prestižna Galerija godišnje zarađuje više od milijarde eura. Ipak je riječ o najraskošnijem svjetskom trgovačkom centru koji u sebi sadrži dva elementa – i tradiciju i ponudu.

Trgovački centri u Zagrebu

Hrvatska prije devedesetih godina prošlog stoljeća nije imala trgovačke centre, a potom se pomalo grade po svim gradovima. Danas trgovačkih centara najviše ima u Zagrebu i njegovoj široj okolici – Arena centar, Avenue Mall, Branimir centar, City Centre One, Centar Kaptol, Garden Mall, Ikea, Importanne, West Gate i drugi. Svi imaju osigurana parkirna mjesta, negdje besplatna, a negdje uz plaćanje. U većinu je moguće doći i sredstvima javnog prijevoza.